
In less than two hours by train from Vienna to Graz: the Semmering Base Tunnel makes it possible. From 2030, it will connect the town of Gloggnitz in Lower Austria with Mürzzuschlag in Styria. This will relieve the historic Semmering railway and get you to your destination even quicker. Freight services on this line will also become more attractive. Even heavy trains can pass through the tunnel, pulled by a locomotive.
Tunnel as a gateway to Europe
The Semmering Base Tunnel is a sustainable investment for the future of rail traffic. As part of the new Southern Line, it will strengthen the Baltic-Adriatic Corridor in Europe. This will ensure that our economy remains internationally competitive and allow the environment to breathe. Each tonne of freight moved by rail means around 30 times less CO2 emissions than transporting it by lorry.
Your benefits
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- Shorter journey times
- Better connections to the south of Austria
- Economic stimuli and jobs in the region
- Relief of the Semmering mountain line
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Die großen Meilensteine der letzten Jahre
Vom Start der Vortriebe bis zum finalen Durchschlag. Ein Rückblick wie der Semmering-Basistunnel gegraben worden ist.
Transkript des Videos zum Nachlesen
Semmering-Basistunnel - Der Weg zum finalen Durchschlag
Filmaufnahmen mit Eindrücken von den Arbeiten im Tunnel, Musik im Hintergrund, TextinsertsTextinsert: 2015 Tunnelanschlag
Videoaufnahmen zeigen die Arbeiten mit denen die beiden Tunnelröhren seit 2015 gegraben wurden, unter anderem Sprengungen und die riesigen Tunnelbohrmaschinen
Textinsert: 55 Kilometer sind in zwei Röhren zu graben
Textinsert: 14 Vortriebe laufen parallel
Bilder des ersten Tunneldurchschlags zwischen zwei Bauabschnitten 2022.
Textinsert: 2022 der 1. Tunneldurchschlag
Der finale Tunneldurchschlag in Bildern, große Freude und Emotion aller Beteiligten, speziell der Mineure
Textinsert: 2024 der letzte Tunneldurchschlag
Im Tunnel wird gefeiert, der Tunnel ist gegraben. Ein historischer Meilenstein.
Textinsert: Der Vortrieb ist damit abgeschlossen . 2030 fahren die ersten Züge