View of the semmering portal at Gloggnitz.

Semmering Base Tunnel

It is one of the most important infrastructure projects in the heart of Europe. As part of the new Southern Line, the Semmering Base Tunnel creates a fast and safe connection between Lower Austria and Styria.

In less than two hours by train from Vienna to Graz: the Semmering Base Tunnel makes it possible. From 2030, it will connect the town of Gloggnitz in Lower Austria with Mürzzuschlag in Styria. This will relieve the historic Semmering railway and get you to your destination even quicker. Freight services on this line will also become more attractive. Even heavy trains can pass through the tunnel, pulled by a locomotive.

Tunnel as a gateway to Europe

The Semmering Base Tunnel is a sustainable investment for the future of rail traffic. As part of the new Southern Line, it will strengthen the Baltic-Adriatic Corridor in Europe. This will ensure that our economy remains internationally competitive and allow the environment to breathe. Each tonne of freight moved by rail means around 30 times less CO2 emissions than transporting it by lorry.

Your benefits

    • Shorter journey times
    • Better connections to the south of Austria
    • Economic stimuli and jobs in the region
    • Relief of the Semmering mountain line

Geschafft: Der Tunnel ist gegraben

Am 29. November 2024 ist der historische Meilenstein gelungen: Der letzte Vortrieb im Semmering-Basistunnel konnte beendet werden. Nach rund 10 Jahren haben sich die Mineure je 27,3 km in zwei Röhren durch den Berg gearbeitet. Eine großartige Leistung ist erfolgreich zu Ende gebracht worden.

  • Transkript des Videos zum Nachlesen

    Semmering-Basistunnel | Tunnel fertig gegraben
    Filmaufnahmen, Textinserts & Musik im Hintergrund

    Video mit Aufnahmen von den Arbeiten am Vortrieb im Semmering-Basistunnel und vom finalen Durchschlag in Gloggnitz am 29. November 2024

    Textinserts: ÖBB , wir bauen auf

    Mir san durch!  Der Semmering-Basistunnel ist komplett fertig gegraben. In 10 Jahren wurden 55 km Tunnel ausgehoben. Next Step: Tunnelausrüstung. Bahn frei für eine schnellere Südstrecke 2030.