There are 3,035 railway crossings in the ÖBB network. For even more safety and to prevent dangerous situations for road users in the first place,
- we are consistently pursuing the goal of further reducing this number,
- we invest in underpasses and overpasses as well as in traffic light systems with and without barriers, and
- we rely on cooperation, campaigns and education to raise awareness of correct behaviour.
The most frequent causes of accidents are carelessness and distraction of road users. Habit also makes blind: local residents who cross railway crossings every day are particularly at risk. Changes in the timetable or additional freight trains can have fatal consequences.
You can download our safety advice "Behavior at railroad crossings" as a brochure here:
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Transkript des Videos zum Nachlesen
Richtiges Verhalten an Eisenbahnkreuzungen
Filmaufnahmen, Textinserts, Sprecher, Musik im HintergrundTextinsert: ILCAD Internationaler Tag für mehr Sicherheit an Eisenbahnkreuzungen.
Schulungsfahrt mit Fahrschulen; Datum 5. Juni 2024
Strecke St. Pölten - Scheibbs - St. PöltenSprecher:
Meine sehr verehrten Damen und Herren, wir werden versuchen Ihnen auf dieser Fahrt das Thema Eisenbahnkreuzung und ihre Problematik näher zubringen.Mathias Auer (Instruktur, ÖBB-Produktion GmbH): Bei den Eisenbahnkreuzungen ist für uns natürlich das Hauptproblem, dass wir nicht genau wissen: Was macht der Autofahrer? Bleibt er stehen, nimmt er uns wahr, will er kurz vorher rüberfahren? Was die schlechteste Wahl ist. Wie nehme ich das wahr, dass sie mich wahrnehmen? Indem dass sie die Geschwindigkeit vermindern und da ist natürlich für uns der Wunsch Nummer 1, dass man als Autofahrer:in nicht mit Vollgas zufährt zu einer Stopptafel, zu einer Eisenbahnkreuzung, sondern doch die Geschwindigkeit vorher schon mit Bedacht vermindert. Was auch ein großes Problem ist, was die Verkehrsteilnehmer:innen nicht wissen, wenn man hier hinschaut, ich habe einen relativ großen, toten Winkel. Im städtischen Bereich Fußgänger:innen und Radfahrer:innen und da ist die Komponente mit Kopfhörer und solchen Sachen unterwegs sein, die schlechteste Wahl, die man treffen kann.
Karl Beisser (Stab Sicherheit und Qualität, ÖBB-Infrastruktur AG): Das war heute an diesem Tag ganz gut, damit man mit den Fahrschulen das besprechen können, Perspektivenwechsel machen, dass es noch nicht so bewusst ist, dass wir nicht auf Sicht fahren, wie der Verkehrsteilnehmer, sondern wir fahren nach Signalen. Unsere Bremsweglänge ist weit länger als im Straßenverkehr. Ein LKW, wenn der mit 80 km/h fährt, wird der eine Bremsweglänge haben von ca. 50 Metern. Bei uns kann ein Güterzug zum Beispiel bis zu 2000 Tonnen schwer sein, dann hat der eine Bremsweglänge von 1000 Meter. Und diese Gefahr ist wichtig in den Fahrschulen, den Fahrschüler:innen auch weiterzubringen, damit sie wissen, der Zug kann nicht ausweichen. Da sind zwar Weichen, aber der Lokführer kann nicht ausweichen, der ist schienengebunden.
Textinsert: nachgestellte Situaton
Karl Beisser (Stab Sicherheit und Qualität, ÖBB-Infrastruktur AG): Also wenn ein Zug mit einem Auto zu einer Kollision kommt, sind zu 99,9 Prozent die Autofahrer:innen schuld. Jede Eisenbahnkreuzung die wir wenige haben, ist eine Schnittstelle zwischen Straßenverkehr und Schienen weniger. Da investieren wir sehr viel Geld, an die 25 Millionen pro Jahr und das ist gut investiertes Geld.
ÖBB INFRA
Caution – Railway crossing (German)
In this video, ÖBB and the Austrian Road Safety Board (KfV- Kuratorium für Verkehrssicherheit) show the dramatic effects of a collision between a train and a car.
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Transcript of video for reading (translation)
What happens when a train collides with a car
videos, text insertsTextinsert: ÖBB crash simulation accident at railway crossing - On closed road and railway line with consideration of environmental protection
A passenger car is parked on a level crossing. A train hits the car. The traction unit pushes the car in front of it for metres. The passenger car is completely destroyed.
What do I do if I'm trapped between gates? (German)
If drivers adhere to traffic rules they can avoid dangerous situations - even at gates. However, if a driver is trapped between closing gates, there's only one thing to do: Accelerate and break through the gate. Barrier booms are designed so even compact cars can break through them. Sometimes the car can even push the gate up. Little scratches or marks on a car are always the better alternative to a total crash with a train.
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Transcript of video for reading (translation)
Safe behaviour at railway crossings
filming, interviews.A car is parked between two closed barriers. A train is approaching from the right side. The car driver breaks through the closed barrier with his passenger car and escapes the danger.
Interview Franz Seiser, member of the board: On the one hand, many things have already gone wrong when you are trapped between two barriers. No railway crossing comes as a surprise, there are traffic signs, there is a St. Andrew's cross, a barrier and of course you should drive with foresight. Once you are trapped between two barriers, there is only one thing to do, and that is to drive through the barrier. The barrier gives way, breaks and there is only minor damage to the vehicle.
Interview Martin Lauter, safety engineer: The barrier arms are made of malleable material, in accordance with the legal requirements. Typical materials are aluminium and glass-fibre reinforced plastic. Therefore, there is also no doubt that the barrier bar will break.
Interview Martin Hoffer, Head of Legal Services ÖAMTC: One should not worry about the costs of a broken barrier, because the costs are covered by the liability insurance. This means that in the worst case, you get into the "malus". The damage is in no relation to the damage you would have had if you had not reacted properly.
A train at full speed hits a passenger car. The car is dragged along for several hundred metres.